Projektbeskrivelse
På Tradium i Randers vil vi gerne invitere afgående grundskoleelever til en 'jobdag' med det formål, at udbrede praktisk og teoretisk viden om EUD/EUX generelt, samtidig med at der fokuseres på væsentligheden af erhvervsuddannelserne i et bæredygtighedsperspektiv. Gennem dette projekt, vil grundskoleeleverne møde engagerede rollemodeller, i form af nuværende elever og alumner, og derigennem desuden få et nyt perspektiv på fagfaglige krav på EUD/EUX gennem hands-on projekter inden for de fire hovedområder.
Derudover er målet at øge kendskabet til de karrieremuligheder, eleven opnår med en erhvervsuddannelse. Ikke mindst skal projektets outputs deles med de relevante faglige udvalg, i forhold til at få integreret bæredygtighed i de enkelte uddannelsers bekendtgørelse.
Aktiviteterne består i at afholde en uddannelses- og jobdag for grundskoleelever i følgeskab med deres grundskolelærer. På jobdagen arbejder eleverne med faglige forløb inden for en bæredygtighedsvinkel. De faglige forløb udvikles, så de matcher læringsmålene i grundskolen. Forudsætningen for jobdagen er et forudgående udviklingsarbejde i et samarbejde mellem grundskole og EUD. Derved sikres, at de udviklede forløb kan matche kravene i folkeskolens læreplaner, og udgør et reelt supplement til den daglige undervisning.
Bæredygtighedsperspektivet skal vise, hvor væsentlig EUD/EUX og de faglige uddannelser er i håndteringen af FN's verdensmål. Gennem valget af en erhvervsuddannelse kan en elev få mulighed for selv at være aktiv i håndteringen af bæredygtighed.
Igennem projektet opnår grundskoleeleverne forståelse for, at bæredygtighed og grøn omstilling ikke alene kan opnås gennem affaldshåndtering, omlægning af fossile brændstoffer og mere klimavenlig kost. Hver enkelt erhvervsuddannelse har et stort uforløst potentiale i forhold til bæredygtighed, og grundskoleeleverne har en historisk mulighed for gennem deres uddannelsesvalg at sætte deres præg på verden.