Projektbeskrivelse
For mange kan skridtet mellem en FGU og en EUD være stort. Derfor er det vigtigt at give eleverne et godt og imødekommende kendskab til mulighederne og retningerne, som en EUD kan end ud i.
Her er brobygning oplagt, således at eleverne på FGU får kendskab til netop sammenhængene mellem deres daglige undervisning på FGU og de kombinationsforløb, som de deltager i på erhvervsskolerne. Kombinationsforløbene skal således ikke blive til isolerede aktiviteter, men skal tænkes ind i en større sammenhæng med den resterende undervisning på FGU såvel som på de forskellige erhvervsskoler.
Brobygningen har med dette udgangspunkt udmøntet sig i et program, hvor eleverne begynder "hjemme" på deres respektive FGU. Her arbejder de med nogle emner, som er relevante for det konkrete kombinationsforløb. En underviser fra erhvervsskolen er tilknyttet denne del, og deltager i dette indledende arbejde på FGU.
Samme underviser møder så eleverne igen, når de møder op på erhvervsskolen sammen med deres egen lærer. Det er vigtigt, at vi tidligt skaber mest mulig samhørighed og imødekommenhed i forløbet, hvor eleverne 'bliver taget i hånden' gennem et sammenhængende forløb. Derfor følger elevernes undervisere - fra både FGU og erhvervsskolen - med eleverne hele vejen. Der bliver altså tilføjet et for-forløb og et efterforløb til de eksisterende kombinationsforløb. Dette er en struktur, der med succes er blevet udviklet og afprøvet indenfor fødevarer, metal og byggeri.
Brobygningen skal som sagt skabe mere sammenhæng mellem FGU og EUD, og derigennem gøre valget af en erhvervsuddannelse lettere for de elever, der går på FGU. Det nye ved dette projekt, er at vi vil skabe et for-forløb og et efterforløb, hvor undervisere og elever i fællesskab får mere viden om de to uddannelsestyper og hvordan de kan spille bedre sammen. Oveni dette giver det også mulighederne for, at undervisere bedre kan tilrettelægge forløbene efter de respektive elevers faglige niveau, interesser og forventninger.
ts@fguskolen.dk
51630486