79. Den gode overgang til EUD for FGU elever

  • 79. Den gode overgang til EUD for FGU elever

Projektbeskrivelse
På Learnmark og SOSU Østjylland oplever vi, at overgangen mellem FGU og EUD kan være vanskelig for nogle elever. Derfor vil vi gerne oprette et projekt, der skal imødkomme dette således vi mindsker frafaldet; særligt i begyndelsen af uddannelsen. Formålet med projektet er således mere konkret:

1) At FGU-lærere og EUD-lærere får et øget kendskab til hinanden. Herunder hinandens arbejdsfelt samt uddannelsernes opbygning.

2) At der inden for konkrete erhvervstemaer udvikles brobygningslignende aktiviteter, hvor elever får mulighed for at komme ud på et EUD-forløb, som er relevant for dem.

3) At sikre og samarbejde om den gode overgang for FGU-eleven til EUD. 

Dermed skal lærere fra EUD og FGU gennem et samarbejde udvikle brobygningslignende elevforløb, som skal afvikles på EUD-institutionen. Forløbene henvender sig til elever, der allerede er interesserede i en specifik erhvervsuddannelsesretning - for eksempel "Byg og Bolig" - så de får mulighed for at komme ud på et EUD-forløb, som netop er relevant for dem. 


I forløbene skal blandt andet indgå faglige læringsprocesser, krav og forventninger til den respektive erhvervsuddannelse, adgangs- og overgangskrav samt kendskab til skolemiljøet. 

Gennem projektet udvikles tre-dages aktiviteter á 6 timer dagligt i form af elevforløb på EUD for FGU-elever.


79. Den gode overgang til EUD for FGU elever
Kontakt

Mette.quiding@fgusoj.dk
25555688


Projektejer
FGU Østjylland
Learnmark, Horsens
Bygholm Landbrugsskole
SOSU Østjylland
Top