Projektbeskrivelse
På EUD i Randers og Djurs vil vi gerne klæde grundskolelærerne bedre på til at vise vejen mod EUD.
Grundskolelærerne virker som rollemodeller i elevernes hverdag, særligt med hensyn til uddannelse og uddannelsesvalg. Flere grundskoleundervisere skal have derfor have et bedre og mere indgående indgående kendskab til erhvervsuddannelserne.
Formålet med aktiviteten er dermed, aktivt at øge kendskabet fra lærenes side til EUD'ernes indhold og perspektiver. Eleverne skal derigennem side få et bedre overblik over, hvad erhvervsuddannelser kan føre til en i et karrierehensyn, der eks. også rummer mulighed for at bygge mellemlange og lange videregående uddannelser på senere.
Aktiviteten består i, at grundskoleundervisere deltager i en ’faglig’ dag på EUD, hvor de præsenteres for uddannelsernes spændvidde fra ’kloge hænder’ i det praktiske arbejde til den teori, der ligger bag. På den måde præsenteres de for vekselvirkningen i en EUD-hverdag mellem klasse- og værkstedsarbejde, og hvor almene fag inddrages i praktiske fag. Hensigten er at give grundskoleunderviserne mere viden om både det teoretiske og faglige fundament bag EUD, fordi mange undervisere ikke kender erhvervsskolerne indefra.
På den faglige dag udvikler underviserne forløb, der sammentænker elementer fra EUD-undervisningen ind i forløb i grundskolen, som underviseren efterfølgende skal gennemføre hjemme på egen grundskole.