41. Undervisnings- og vejledningsforløb i Skanderborg

  • 41. Undervisnings- og vejledningsforløb i Skanderborg

Projektbeskrivelse
Ungecenter Skanderborg vil med denne aktivitet forbinde undervisningen i grundskolen med praksiselementer fra erhvervsuddannelser. 
Med dette er ønsket, at eleverne opnår større indsigt i vigtigheden af de almene fag og samtidig opnår en større grad af motivation for læring og en øget bevidsthed om egne forudsætninger og interesser i forhold til erhvervsuddannelserne. 

Aktiviteten består i udvikling af undervisningsforløb til brug i grundskolen. Forløbene tager udgangspunkt i et eller flere grundfag og kobler dem med erhvervsuddannelser. Det kunne f.eks. være madkundskab, der kobles med fagretningen "Vild med mad".

Forløbene tilrettelægges, så de tager udgangspunkt i de læringsmål, der findes for fagene, og dermed opfylder en del af undervisningen for det, eller de, pågældende fag. På den måde bliver det et "add in" til undervisningen og ikke et "add on" eller en ekstra opgave for lærerne. 

Forløbene designes, så lærerne selv står for didaktiseringen og afviklingen på skolerne , mens erhvervsskolerne og kommunerne i fællesskab står for de ydre rammer; i form af afslutningsevent for deltagende klasser og brobygning for lærere forud for forløb på egen skole.
For at sikre at lærerne kan varetage opgaven, introduceres de til opgaven gennem et lærerkursus på en relevant erhvervsskole og en relevant fagretning. Derigennem klædes lærerne på til selve opgaven, men får samtidig indblik i erhvervsuddannelserne og undervisningsmiljøet. 

Der er mulighed for, at nogle af de udviklede materialer og metoder kan bruges i kollektiv vejledning, som kan styrke elevernes indblik i, og fornemmelse for, erhvervsuddannelserne. 


41. Undervisnings- og vejledningsforløb i Skanderborg
Kontakt

Michael.Moller@skanderborg.dk
21834943


Projektejer
UU Odder Skanderborg
Projektets partnerskab Aarhus Kommune UU Aarhus Jordbrugets Uddannelsescenter SOSU Østjylland Aarhus Business College Aarhus TECH
Top