Projektbeskrivelse
På Aarhus Tech vil vi gerne gøre sammenhængene mellem grundskolen og erhversvuddannelser endnu tydeligere. Derfor vil vi med dette initiativ vise kommunens grundskolelever forbindelserne mellem netop undervisningen i grundskolen, og anvendelsen i praksis på erhvervsuddannelserne. Dette skal forhåbentligvis medføre, at eleverne opnår større indsigt i vigtigheden af de almene fag, og samtidig opnår en større grad af motivation for læring og en øget bevidsthed om egne forudsætninger og interesser i forhold til erhvervsuddannelserne.
Gennem projektet udvikles undervisningsforløb til brug i grundskolen. Forløbene tager udgangspunkt i et eller flere grundfag og kobler dem med erhvervsuddannelser. Det kan eksempelvis være madkundskab, der kobles med fagretningen "Vild med mad".
Forløbene tilrettelægges, så de tager udgangspunkt i de læringsmål, der findes for fagene, og dermed opfylder en del af undervisningen for det eller de pågældende fag. På den måde bliver det et "add in" til undervisningen, og ikke et "add on" eller en ekstra opgave for lærerne.
Forløbene i projektet designes, så lærerne selv står for afviklingen på skolerne og didaktiseringen, mens erhvervsskolerne og kommunerne i fællesskab står for de ydre rammer i form af afslutningsevent for deltagende klasser samt brobygning for lærere forud for forløbene på lærernes egne skoler. For at lærerne kan varetage opgaven introduceres de til opgaven gennem et lærerkursus på en relevant erhvervsskole og -fagretning. På den måde klædes lærerne på til opgaven, og får samtidig indblik i erhvervsuddannelserne og undervisningsmiljøet.
Desuden er det en mulighed, at nogle af de materialer og metoder, der udvikles gennem projektet, kan bruges i den kollektive vejledning, som kan styrke elevernes indblik i, og fornemmelse for, erhvervsuddannelserne.
Michael.Moller@skanderborg.dk
21834943