74. Fastholdelse og tiltrækning af tosprogede vha. rollemodel

  • 74. Fastholdelse og tiltrækning af tosprogede vha. rollemodel

Projektbeskrivelse
På Aarhus Tech vil vi gerne styrke vores indsats ift. tiltrækningen af tosprogede elever. Derfor var vi tilrettelagt en  aktivitet, der som udgangspunkt skal nedbryde nogle af de kulturelle udfordringer, der kan være mellem uddannelsesinstitution og den enkelte unge.  Vi vil herigennem skabe en positiv dialog om erhvervsuddannelser i nogle af de områder i kommunen, hvor der er en større koncentration af mennesker med ikke-vestlig baggrund og sikre, at eleverne har en positiv oplevelse af uddannelsen og samarbejdet med underviserne. Dermed udgør aktiviteten en bred, kombineret tiltrækning- og fastholdelsesindsats gennem dialog og socialisering.

Gennem EUD for Alles kortlægning af elevers trivsel, blev det tydeligt, at der er brug for at bygge bro mellem kulturer - for både at tiltrække og fastholde elever med ikke-vestlig baggrund. 

Aktiviteten udmøntes som et pilotprojekt fra november 2021 til juni 2022, hvor der oprettes en stilling som rollemodel for både eksisterende EUD-elever, men også for elever uden for skolen, der ikke har en vestlig baggrund. Efter projektperioden skal effekten af indsatsen evalueres, og det beskrives om - og hvordan - en forsat indsats giver mening i forhold til fastholdelse, trivsel og tiltrækning. 

Den ansatte medarbejder/rollemodel skal indgå i samarbejde med undervisere, kontaktlærere, SPS og vejledere for at hjælpe elever med at få en forståelse for både de kulturelle rammer en skoleverden, et erhvervsliv og sociale relationer byder på.
Derudover skal rollemodellen bidrage til en større kulturel opmærksomhed og forståelse ved skolens øvrige undervisere og andre medarbejdere.
Rollemodellen skal være deltagende i både undervisning, pauser, ved sociale arrangementer og deltage i teammøder samt udvalgte elevsamtaler med lærere eller vejledere.

Yderligere skal rollemodellen spille en aktiv rolle i rekruttering i boligsociale områder, hvor hun/han skal deltage i arrangementer, lave oplæg eller workshops sammen med stedets pædagogiske personale. Dette skal synliggøre mulighederne i erhvervsuddannelser, samt for nedbryde nogle af de forestillinger og barrierer der kan være i forhold til at vælge en erhvervsuddannelse sammenlignet med eks.  gymnasiale uddannelser. 

Rollemodellen er i pilotprojektet primært knyttet til uddannelsesretningerne Byg og Metal på Aarhus TECH, mens alle uddannelser vil være i spil i forhold til tiltræknings-delen af projektet. Især vil der være fokus på uddannelser, hvor der er færrest ikke-etnisk danske elever. 


74. Fastholdelse og tiltrækning af tosprogede vha. rollemodel
Kontakt

tid@aarhsutech.dk


Projektejer
Aarhus TECH
Learnmark, Horsens
Top