EU's socialfond skal styrke vækst og udvikling i hele Danmark gennem en kompetent og modstandsdygtig arbejdsstyrke, der har de rette kompetencer og er klar til fremtidens arbejdsmarked.
Her findes de regionale projektet, der er medfinansieret af EU's socialfond. Her kan du gå på opdagelse i projekter støttet af EU's socialfond og Region Midtjylland.
Send mail til sku@ru.rm.dk, hvis du har spørgsmål til siden.
Emne | Nøgleord | Udviklingssted | År |
---|---|---|---|
Til styrkelse af elevernes fokus på læreplads og muligheden for, at lokale virksomheder kan profilere deres virksomheder, vil vi på Learnmark Horsens oprette en jobmesse; særligt målrettet vores EUD Business elever. Eleverne skal deltage i jobmessen og et projekt er iværksat, så EUD Business elevern...
|
Handel og forretningsservice Overgang Fastholdelse Kontor | Horsens Learnmark | |
På Learnmark Horsens oplever vi, at en gruppe elever er truede i forhold til ikke at kunne gennemføre uddannelsen. At de ikke kan klare kravene til den afsluttende eksamen – og har brug for støtte, for at sikre gennemførelse af uddannelsen.Vi vil gerne skabe et perspektiv ift. et kommende job, da de...
|
Overgang Fastholdelse | Horsens Learnmark | |
For at styrke det faglige og sociale fællesskab, har vi på SOSU STV etableret en læringscafe med et særligt fokus på nye studerende, der er startet på GF 2. Læringscafeen skal være et vigtigt middel til at fastholde de studerende på en uddannelse med en høj frafaldsprocent i overgangen fra grundforl...
|
Sundhed og pædagogik Fastholdelse Omsorg Trivsel | Social- og Sundhedsskole STV | |
For at sikre, at flest muligt fastholdes i deres uddannelse, har vi på EUD i Holstebro og Skive lavet dette projekt. Meget tyder på, at det er de gode relationer eleverne imellem, der skaber fundamentet for fastholdelse. Derfor vil vi gerne igangsætte en række tiltag for netop, at kultivere de gode ...
|
Fastholdelse | Skive College | |
Vi vil på Herningsholm Erhvervsskole gerne arbejde med udviklingen af en strategisk trivselsmodel, som skal sikre fokus på trivsel og øget gennemførsel i praktikperioden, da flere falder fra netop på denne del af uddannelsen. Derfor skal den strategiske trivselsmodel være i stand til at afdække hvil...
|
Fastholdelse | Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier | |
Vi vil på Herningsholm Erhvervsskole fremarbejde med en strategisk udviklingsmodel, som skal sikre fokus på trivsel og fastholdelse under grundforløbene på tømrer- og de merkantile uddannelser, der traditionelt har set betydelige frafald - særligt på de første uddannelsesår. Modellen består således ...
|
Fastholdelse Trivsel | Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier | |
SOSU oplever stor bredde i elevgruppen på grundforløb 2 både i forhold til erfaring, alder, etnicitet og faglighed. Endvidere har SOSU en stor andel af elever med personlige udfordringer, som ofte får betydning for gennemførelsen af deres uddannelse. Ovenstående udfordringer betyder nemlig, at vi o...
|
Fastholdelse | SOSU Fredericia-Vejle-Horsens | |
på SOSU Fredericia-Vejle-Horsens vil vi gerne blive klogere på vores elever, således at vi kan forebygge og undgå frafald i løbet af uddannelsen. Derfor har vi udviklet et survey-projekt, hvor vi gennem spørgeskemaer og gruppesamtaler vil blive mere kvalificerede i vores indsats mod frafald. Projekt...
|
Fastholdelse Trivsel | SOSU Fredericia-Vejle-Horsens | |
Projektets formål er, at eleverne involveres og bidrager til at udvikle skolemiljøet. Det skal skabe større engagement og en større ansvarsfølelse omkring alle elevers trivsel. Samtidig er det et formål at medvirke til elevernes demokratiske dannelse, og til deres oplevelse af at være en del af fæll...
|
Fastholdelse Trivsel Uddannelsesmiljø | Horsens Learnmark | |
På Bygholm Landbrugsskole i Horsens vil vi gerne blive bedre til at tiltrække nogle af de unge, der har overstået en studentereksamen, men ikke er begyndt på videregående uddannelse. Vores oplevelse er nemlig, at vi godt kunne blive bedre til at 'brande' os selv som et godt uddannelsestilbud, der ik...
|
Overgang Fastholdelse | Bygholm Landbrugsskole | |
Under corona-nedlukningen oplevede vi på Learnmark i Horsens, at flere elever havde svært ved at motivere sig til uddannelsen. Pga. nedlukningerne havde mange elever slet ikke mødt kammerater og lærere, da de ikke havde haft lejlighed til at være på skolen, udover til en enkelt kort intro-samtale. D...
|
Fastholdelse Trivsel | Horsens Learnmark | |
På Aarhus Tech vil vi gerne styrke vores indsats ift. tiltrækningen af tosprogede elever. Derfor var vi tilrettelagt en aktivitet, der som udgangspunkt skal nedbryde nogle af de kulturelle udfordringer, der kan være mellem uddannelsesinstitution og den enkelte unge. Vi vil herigennem skabe en posi...
|
Byggeri og transport Fastholdelse Teknologi | Horsens Aarhus TECH Learnmark | |
På jordbrugets uddannelsescenter vil vi gerne udvikle et pilotprojekt, hvor elever på erhvervsuddannelser tilknyttes en fastholdelsesmentor, som følger eleven i overgange mellem grundforløb og hovedforløb. Det er særligt her vi finder, at der er stort frafald, og vi vil altså med denne indsats forsø...
|
Fastholdelse | Jordbrugets Uddannelsescenter | |
På SOSU Østjylland oplever vi, at flere frafaldstruede elever særligt finder det svært at blive på uddannelsen under deres praktikforløb. Derfor dropper flere simpelthen ud i løbet af deres praktikperiode. Vi vil med dette projekt derfor blive bedre til at sikre et lavere frafald i forbindelse med, ...
|
Fastholdelse | SOSU Østjylland | |
På Aarhus Tech vil vi gerne være bedre til at fastholde elever på uddannelserne. Derfor har vi lavet et initiativ, der netop skal sikre at færre dropper ud efter begyndt uddannelse. Formålet med projektet er at blive klogere på, hvordan Aarhus TECH bliver opmærksom på frafaldstruede elever, så de r...
|
Fastholdelse Uddannelsesmiljø | Aarhus TECH | |
Vi vil i Århus gerne styrke samarbejdet og ikke mindst sammenhængen mellem FGU og erhvervsuddannelserne. Derfor har vi formuleret en indsats, der har til formål at klæde særligt FGU-eleverne bedre på til overgangen til en EUD/EUX. Formålet med projektet er således mere konkret:At øge FGU elevernes k...
|
Overgang Fastholdelse | Aarhus Business College Aarhus TECH FGU Aarhus Jordbrugets Uddannelsescenter SOSU Østjylland | |
På Aarhus Tech tror vi på, at elevinddragelse og social studieaktivtitet er vigtige elementer i fastholdelsen af elever. Derfor vil vi gerne styrke dette arbejde gennem dette projekt. Tiltagets formål er, at skabe et bedre elev-/unge miljø. Det skal styrke elevernes læring, samt deres tilknytning ti...
|
Fastholdelse Uddannelsesmiljø | Aarhus TECH | |
Vi har på Tradium i Randers lavet en forsøgsaktivitet med særligt fokus på at oprette en ny støtteordning for bestemte elever. Formålet med aktiviteten er at få erfaringer med at støtte unge, der af varierende årsager (herunder ikke pga. diagnoser) er frafaldstruede på grundforløb 2. Udfordringerne ...
|
Fastholdelse | Tradium UU Randers | |
På FGU i Randers vil vi gerne styrke overgangen mellem de to uddannelser og samtidigt få flere FGU-elever til at vælge en EUD. Derfor udvikles og beskrives nye veje i samarbejdet mellem FGU og EUD til kvalitative og strukturerede forløb for FGU-målgruppen på deres vej til uddannelse og job. Desuden ...
|
Overgang Fastholdelse | FGU Østjylland | 2020 |
På Aarhus Tech vil vi gerne styrke vores indsats ift. tiltrækningen af tosprogede elever. Derfor var vi tilrettelagt en aktivitet, der som udgangspunkt skal nedbryde nogle af de kulturelle udfordringer, der kan være mellem uddannelsesinstitution og den enkelte unge. Vi vil herigennem skabe en posi...
|
Fastholdelse | Aarhus TECH | |
For at fastholde flere af de nye elever på Aarhus Tech har vi valgt at arrangere forskellige tiltag, der skal højne elevernes inddragelse i hele uddannelsen og styrke det sociale undervisningsmiljø. Aktiviteterne skal samlet set være med til at skabe et bedre elev/unge-miljø og derigennem også en st...
|
Fastholdelse Trivsel Uddannelsesmiljø | Aarhus TECH | |
På SOSU Østjylland vil vi sikre mere fastholdelse generelt. Særligt ifm. praktikforløb, ser vi et markant frafald, og vi vil med denne aktivitet altså målrette indsatsen på denne periode. Vi vil derfor i samarbejde med aftagere ser på, hvordan SOSU Østjylland bedre kan forberede eleverne til praksis...
|
Sundhed og pædagogik Fastholdelse Omsorg | SOSU Østjylland | |
På Jordbrugets uddannelscenter i Århus vil vi med denne aktivitet udvikle et pilotprojekt, der skal støtte eleverne i overgangen fra uddannelsernes grundforløb og de mere specialiserede hovedforløb. Projektet går ud på, at der oprettes en mentorordning, hvor en mentor tilknyttes elevrene som 'fastho...
|
Fastholdelse Pædagogik | Jordbrugets Uddannelsescenter | |
Elever skal fastholdes på erhvervsuddannelserne - også når de er i praktik! Derfor vil vi på Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern oprette en mentorordning for udvalgte elever. Vi vil gøre os erfaringer med mentorer som støtte i netop tiden væk fra skolen, så den nye hverdag væk fra skolens trygge ram...
|
Fastholdelse Pædagogik | Skjern UCRS | |
SOSU Skive, Thisted, Viborg ønsker at udvikle et korps af ”nøglebærer” på vores uddannelser; forstået som elevambassadører, der på tværs af skolens tre uddannelser og uddannelsesniveauer medvirker til at fastholde elever i overgange fra grundforløb til hovedforløb på EUD.Elevambassadørerne skal fung...
|
Sundhed og pædagogik Fastholdelse Omsorg Trivsel Uddannelsesmiljø | Social- og Sundhedsskole STV | |
Asmildkloster Landbrugsskole vil gerne øge og forbedre indsatsen for at fastholde sårbare unge i uddannelsen. De vil derfor udvikle en ‘formelle’ fastholdelsesindsats.Asmildkloster Landbrugsskole har allerede en fuldtids SPS-koordinator, læsevejleder og mentor, men vi oplever et stigende behov for, ...
|
Jordbrug og oplevelser Fastholdelse Fødevarer Trivsel Uddannelsesmiljø | Asmildkloster Landbrugsskole |