Projektbeskrivelse
Asmildkloster Landbrugsskole vil gerne øge og forbedre indsatsen for at fastholde sårbare unge i uddannelsen. De vil derfor udvikle en ‘formelle’ fastholdelsesindsats.
Asmildkloster Landbrugsskole har allerede en fuldtids SPS-koordinator, læsevejleder og mentor, men vi oplever et stigende behov for, at også unge, som ikke er en del af SPS-systemet, kan have behov for hjælp og støtte for at kunne gennemføre deres studie. Det drejer sig f.eks. om unge, som i en periode oplever en form for livskrise. Eller unge, som har brug for at blive guidet med hensyn til adfærd og/eller holdning og indsats i forhold til det faglige arbejde. Vi prøver derfor at ansætte to ressourcepersoner, i daglig tale kaldet ”bedsteforældre”.
Profilen på disse er personer med livserfaring, med ro og vilje til at kunne tage samtaler, støtte og vejlede de unge i kortere eller længere forløb efter individuelt behov. Det kan også være hjælp med lektier eller måske hjælp til eksamen. Indsatsen lægges gerne der, hvor det giver mest mening for den unge; eftermiddag eller aften. Eller som en støtte, der følger med i undervisningen i en periode.
Ambitionen med ordningen er at øget fokus på udvikling af formelle fastholdelsesindsatser og den gode relation, tilsammen vil øge gennemførelsesandelen og dermed mindske frafaldet på grundforløbet til hovedforløbet. Det er intentionen, at ressourcepersonerne også kommer til at tage sig af det mere generelle trivselsarbejde: At være en mulighed for samtale, spille spil, følge med på en svær jobsamtale o. lign.